divendres, 23 d’agost del 2013

Deixem el cotxe a l’aparcament que hi ha davant de l’ermita romànica de Sant Serni del Grau o de Vilamantells, molt bonica (tal i com ens han dit a l’Oficina de Turisme de la Vall de Lord a Sant Llorenç de Morunys, on ens han atès molt bé). Marxem, en suau pujada,per la pista forestal enquitranada seguint les marques del GR-7 fins que arribem a un pla on el GR se’n va cap a la dreta enfilant-se cap al Grau de la Roca Foradada, (nosaltres no ens hi enfilem però la ruta proposada per l’oficina de turisme si que hi passa).

Seguim recte fins a trobar un túnel curt on es pot passar sense llum i a l’altre cantó, a la dreta retrobem el sender que  s’enfilava pel grau, continuem però per la pista ara ja seguint l’itinerari, passem la font de Sant Isidre, que ens queda a l’esquerra a la vora de la pista i en poca estona arribem al inici del Grau de Lord on hi un aparcament de cotxes  que es pot fer servir per escurçar la caminada.

Davant  nostre hi ha el camí empedrat, molt ben conservat, que puja molt dret fent giragonses, la pujada es curta però intensa i ens deixa a dalt de la Mola de Lord 1.180 metres d’alçada des d’on es pot gaudir d’una excel·lent panoràmica de l'embassament, de les serres dels Bastets, de Busa i del Port del Comte (la pujada va seguint les estacions d’un Via Crucis que acaba a la capella de Sant Pere Màrtir), baixant lleugerament arribem al Santuari de Lord, a la dreta hi ha un bosquet de pi roig, amb algun banc repartit, on podem aprofitar per fer un mos a l’ombra dels pins.

Per continuar la nostre ruta agafem el camí de Sant Jaume, per fer-ho hem de passar un reixat que ens deixa davant de la porta del santuari, que es pot visitar i veure la verge bruna de Lord (per 50 cèntims s’encenen els llums de l’altar), encara passem un altre reixat per sortir de les dependencies i seguim el camí ben marcat fins arribar al inici del Grau de Sallort o de Sant Jaume.

El camí va baixant fent giragonses al inici, per un empedrat força ben conservat, fins que gira decididament cap a l’esquerra, ara seguim un sender molt marcat pel peu dels cingles, arribem a una cruïlla i tombem a l’esquerra tot pujant, passem algun punt força dret i arribem a una pista on tombem a l’esquerra pujant fins a una porta metàl·lica que està a tocar del Grau de Lord. Arribem a la pista asfaltada on comença el camí del Via Crucis i desfem el camí d’anada dos quilòmetres i mig de suau baixada ens portaran a Sant Serni on tenim el cotxe.

La traça del GPS de la ruta " A peu per Sant Serni del Grau, Grau de Lord, Santuari de Lord, Grau de Sallort, Sant Serni del Grau."