dijous, 23 de maig del 2013

A peu per Santpedor, Camí de Vallbona, Riera de Bellver, Tolls de les Valls, Carena de les Valls,Santpedor

Sortim de Santpedor de la Ronda de Sant Pere i anem a buscar el camí del Serrat de  les Forques, torbem un sender a l’esquerra i l’agafem per pujar al Mirador de Montserrat, passem un parell de carrers i arribem al camí de Vallbona, baixant lleugerament fins a sortir de l’urbanització, deixem les marques de PR-C 131 que hem seguit un tros però encara seguim les del PR-C 131-3 i pugem suaument cap a Cal Mariano, a partir d’aquí anem baixant amb oc pendent fins a la riera de Bellver.

Arribem a una cruïlla, el PR se’n va a l’esquerra i nosaltres tombem a la dreta, la pista força planera va a la vora de la riera fins arribar a un revolt, al camp de la Riera, on se’n va apartant enfilant-se per la solana de Vallbona, al cap d’una mica deixem la pista i agafem una drecera, poc marcada i amb molt fenàs, que ens deixa a la carena de les Valls, marxem cap a l’esquerra, descendint generalment,  per la pista que fa una llarga marrada per salvar un torrent i que ens retorna a la riera de Bellver.

La pista segueix al costat de la riera aigua amunt, trobem tot seguit una antiga mina de lignit, marcada amb una estaca i a l’altre banda veiem el toll del Xuclador, travessem la riera a gual per un lloc fàcil i entre canyís arribem a la vora del gorg, el lloc ens permet veure’l tot sencer (des del camí queda molt tapat pel canyís), desfem les nostres passes i quan som a la pista anem a travessar el toll per sobre ho fem per un pas a gual on l’amplada de la riera fa que es pugui passar sense mullar-nos els peus.

Quan som a l’altre banda la pista marxa cap a l’esquerra i a la dreta hi ha un sender que agafem, al principi va a tocar la riera i se’n va apartant a mesura que puja, en un punt si anem una mica a la dreta, sortint del sender, tenim una bona vista del toll de la Fontcuberta, una mica més petit que el del Xuclador, tornem al sender que segueix pujant sense massa pendent i arribem a una cruïlla, trenquem a ma dreta i de pla arribem per sobre el toll de la Por, també tenim una visió aèria del gorg i el petit salt d’aigua que hi ha.

Baixem fins al toll per un sender amb molta pendent i travessem la riera per marxar per un camí no molt ample que amb un pendent molt suau va seguint la riera, passem el toll de la Fontcuberta, que ens queda a la dreta i seguim fins  una mica abans d’arribar al toll del Xuclador (just davant d’on hem travessat al anar), agafem un camí que trenca a l’esquerra i es comença a enfilar amunt, el camí ens portaria al pla d’en Àries però el deixem quan trobem un corriol a ma dreta.

El corriol va planejant al inici per desprès baixar a creuar el torrent que ve del Serrat, agafem una pista que puja i que va parar a una altre pista que ve de la carena de les Valls, sense parar de pujar agafem un corriol que segueix pujant, fins arribar a un petit balco amb molt bones vistes cap al pla de Bages, ara baixem pel corriol i arribem a la pista que havíem deixat abans, pujant suaument arribem al trencant del Sitjar i una mica més endavant trenquem a la dreta baixant per un sender que ens deixa a una pista que baixa al Mirador de Montserrat, retrobem el camí de Vallbona, per on em vingut al inici de la ruta i desfem el camí fins a Santpedor.

La traça del GPS de la ruta "Santpedor, Camí de Vallbona, Riera de Bellver, Tolls de les Valls, Carena de les Valls,Santpedor"