dijous, 17 de desembre del 2015

Marxem de Cercs per la carretera vella de Berga i la deixem quan portem gairebé dos quilometres per agafar una pista enquitranada que marxa cap a la dreta i que durant uns cinc quilometres puja amb un pendent moderat i constant fins arribar a la Casanova de les Garrigues.

A partir d’aquí s’acaba el quitrà i amb un pendent molt similar seguim pujant fins l’àrea d’esbarjo de la Plana Rodona, molt solitària ara a l’hivern i que es un bon lloc per esmorzar arrecerats a l’edifici lliure que hi ha encarat a sud, on hi ha fins hi tot una llar de foc, marxem de la Plana Rodona i seguin pujant,encara amb pendent moderat i constant fins que arribem a la cruïlla del coll de l’Oreller.

Al coll de l’Oreller tombem cap a la dreta i seguim pujant fins a l’Estany, que hi arribem de seguida, quan passem més enllà de la casa comencem a baixar suaument per un camí amb les roderes ben marcades entre l’herba, a la dreta ens queda un gran prat on hi havia hagut un estany, d’aquí el topònim de l’Estany, que segons expliquen al Pànxing Berguedà, fa ser dessecat el 1810, tot i que avui, amb les grans pluges que hi ha hagut aquest estiu al berguedà, hi trobem una bassa que ens indica l’indret on s’acumulava l’aigua.

Aviat arribem al coll de Nou Comes on agafem un corriol que en un inici va força planer i de tant en tant anem trobant grups de pedres on baixem uns metres, per precaució, ja que a la dreta hi ha una bona pendent, el paratge es magnífic ja que bona estona anem per dins d’una fageda, mes endavant comencem a baixar fent algun revolt tancat i perdent alçada fins que trobem un altre corriol que puja de la Casanova de les Garrigues.

A partir d’aquí ja anem de pla fins a trobar el túnel de la Mina de les Graus, es pot fer perfectament sense llum ja que des de l’entrada es veu la sortida, ja a l’altre cantó arribem de seguida al torrent de la Molina, on hem trobat que no hi havia cap palanca per travessar-lo, tot i no portar aigua les fortes pluges han deixat la llera d’un parell de metres fonda, baixem per la dreta per sort anem dos i ens facilita baixar i tornar a pujar les bicis, seguim i aviat arribem al torrent de les Graus que travessem a peu i encarem un bon tirapits que també ens fa empènyer una estona la bici.

Quan ens veiem en cor de pedalar, remuntem per un pendent feixuc que a mesura que anem pujant es va suavitzant, arriben al camí del Corral de les Eugues que agafem cap a la dreta en direcció a Cercs, en suau pujada i després planejant arribem a un sender amb una entrada molt erosionada i força pendent, va baixant tota l’estona i anem alternant anar sobre la bici o a peu segons el terreny que en general te força pendent i un bon tou de fulles que amaguen pedres, el sender te un quilòmetre mes o menys i ens deixa a un camí que va planer fins al coll de l’Erola.

La baixada des del coll la fem per una pista pedregosa amb fort pendent fins que arribem a Vall-llobrega, seguim baixant fins a mig camí de cal Torner on hi arribem amb una suau pujada i en marxem amb baixada suau fins que arribem a una ziga-zaga que puja per un fort pendent i ens deixa apunt de fer una llarga baixada amb pendent moderat per una pista que està formigonada fins arribar a l’ermita de Sant Jordi de Cercs, seguim baixant ara per la pista enquitranada que creua Sant Jordi És que és el poble construït a primers dels anys 70 per donar cabuda a la gent de l’antic poble de Sant Salvador de la Vedella, inundat quan es va fer el pantà de La Baells. Per una pista enquitranada amb força pendent baixem directament a Cercs.

La traça del GPS de la ruta "Cercs-Casanova de les Garrigues-L’Estany-Baga de Nou Comes-Mina de les Graus-Camí del Corral de les Eugues,Vall-llobrega,Sant Jordi de Cercs, Cercs."