dimarts, 30 d’agost del 2011

Cardona - El camí d'Urgell o dels contrabandistes

La ruta que ens proposen des de cardonaturisme, es mou per “l’entorn de l’antic camí ral que anava cap a la Vall de Lord en direcció a la Seu d’Urgell a través de l’Aiguadora. Un itinerari que va adquirir especial rellevància entre els segles XVII i XVIII, quan després de la Pau dels Pirineus (1659) les poblacions de la Catalunya nord, sotmeses al rei de França, es van veure obligades a comprar només la sal del rei, que era d’inferior qualitat a l’acostumada de Cardona. La reacció dels ramaders locals i d’altres va ser abastir-se de la nostra sal mitjançant el seu contraban. I aquest va ser el camí triat pels traginers i mulaters per dur la sal fins a la frontera i creuar-la per a la seva posterior venda il•legal. D’aquí el seu altre nom com a camí dels contrabandistes.” (text extret de la Web cardonaturisme.com)

Per motius pràctics, surto de baix a prop del pont de Sant Joan, que travesso per anar cap a l’esquerra per una pista asfaltada que planejant anirà a trobar l’Aigua d’Ora que travesso per un pont, tombo a la dreta ara per pista de terra, bona, al cap d’un quilòmetre mes o menys em desvio a l’esquerra, una cinquantena de metres, per veure el dolmen de la vinya del Joncar, en molt mal estat, torno enrere i reprenc la pista d’abans i que em porta fins al molí Nou.

Segueixo pujant, suau, fins a trobar la carretera que puja de Cardona, just on hi ha el trencant de Sorba, des de on podem veure l’església, mes amunt trenco a l’esquerra i deixo l’asfalt i l’Aigua d’Ora que m’anava acompanyant, en un parell de km arribo a Sant Jaume de Codonyet, passo per cal Agut i mes amunt a cal Magí, començo la baixada, al arribar a la rasa de la Guingeta trenco a l’esquerra i mes endavant al creuar-la començo a pujar capa Anglerill de Sant Grau, passo per can Arpa i al arribar a Santa Maria baixo fins travessar el Cardener, a prop de can Canet.

En una pujadeta de no res arribo a Clariana de Cardener, travesso la Carretera i baixo a buscar el riu Negre, que segueixo una mica per travessar altre cop la carretera al costat d’una gravera, al altre canto trobo un rètol que m’avisa que el pas del riu està tallat, m’hi arribo i si es veritat està tallat, desprès de mirar amunt i avall, veig la possibilitat de creuar-lo aprofitant unes pedres, ho provo i me’n surto, per sort el cabal del riu es baix a aquesta època.

Ja a l‘altre banda, pujo suaument cap a Buida-Sacs, baixo a veure el pont medieval, i al reprendre el camí, passo per el Camp dels Capellans, travesso el torrent de Sant Grau i passo per la Llum, travessant el Cardener, vaig a buscar la Carretera C-55 que segueixo uns centenars de metres , tombo a la dreta entro en una pista que va pujant cap a cal Tuta, travesso els torrents de les Comes i de les Cadenes, i m’enfilo cap a Cardona passant per costat del parc de la Mare de la Font, passo pel mirador de les Hortes i baixo a buscar el cotxe al pont de Sant Joan

Hi ha mes fotos de Cardona - El camí d'Urgell o dels contrabandistes aquí

La Traça del GPS de la ruta "Cardona - El camí d'Urgell o dels contrabandistes""