diumenge, 19 de febrer del 2017

Itinerari tret de fmancho que com explica es una adaptació més ciclable de la Ruta Terra de Marca. Es una combinació de pistes, camins, corriols, senders i trialeres que amb una tendència a pujar fins el quilòmetre 26 amb un guany d’uns 450 metres n’acumulem cap a 1100 en un constant pujar i baixar de tirapits curts, menys la pujada a la Tossa que es una autentica paret, això fa la ruta força trencacames. Tècnicament moderada amb algun pas puntual difícil que es pot fer a peu sense cap problema.

Marxem de Sant Martí de Tous, passant pel costat del Castell, i per un seguit de pistes, alguna enquitranada, arribem al peu de la Tossa. La pista puja per un seguit de tirapits en el primer quilòmetre, desprès la deixem per agafar un corriol, que amb menys pendent ens porta al mirador de la Tossa, on suposem que hi ha bones vistes, nosaltres hi trobem un mar de boira. Acabem de pujar una mica i arribem al Monestir de Santa Maria i el castell de la Tossa.

Voltegem el castell i baixem per un rocam, a peu, que va parar a un camí que ens porta al pla de la Tossa on trobem un altre mirador. El camí ens portarà per la carena de la Tossa fent pujades i baixades curtes fins que arribem a la Censada, una mica més enllà ens porta a la carretera, C-37, però de seguida tornem a agafar una pista que faldeja la serra de Miralles amb un seguit de pujades i baixades on trobem algun tirapits curt però feixuc, així arribem a sant Jaume de Queralt, sota del castell de Queralt.

Farem un gir de 360 graus i retornem per la serra de Miralles, primer seguint el GR-172, per una combinació de pistes, caminets, vores de sembrats i senders fins arribar al coll del Bord de Termes  on deixem el GR. De seguida trobem un corriol que primer planeja una mica però aviat, després de fer-nos baixar de la bici un tram curt, comença a descendir un parell de quilòmetres, gairebé tots ciclables,  on perdrem cap a 300 metres d’alçària fins arribar a una pista.

La pista, que segueix baixant, la deixem per enfilar-nos per un tram curt, que passa per un torrent i ens porta a can Gol on hi ha l'alzina de can Gol, ara entenem el perquè ens han fet desviar de la pista. Un camí ens retorna a la pista que havíem deixat.

La pista,encara baixant, ens porta al coll de l’Aubereda, més enllà la deixem i agafem un sender que voreja uns camps i es fica dins d’un bosc. Arribem a una pista on ja veiem sant Martí de Tous a prop, de fet hi arribem de seguida, travessant el poble de biaix fins arribar al cotxe.

La traça del GPS de la ruta "Sant Martí de Tous-Castell de la Tossa-Castell de Queralt-GR 172-Alzina de can Gol-Sant Martí de Tous."