dilluns, 23 de setembre del 2013

Sortim de davant de l’església de Sant Julià de Canalda, marxant amunt per la carretera enquitranada seguint les marques del GR 1, de seguida el GR deixa la carretera marxant cap a la dreta, però nosaltres seguim amunt per l’asfalt en suau pendent, una mica abans d’arribar a la cruïlla veiem a la nostra dreta una petita estaca que ens marca amb una petita fletxa negre el camí que hem d’agafar per anar cap a Pubilló i Puig-Arnau.

Agafem el sender que baixa en diagonal a creuar la Riera de Canalda que creuem a gual, a l’altre banda el corriol puja suaument faldejant el Serrat del Abellerols fins que en un revolt sobtat retrobem les marques del GR 1, seguim les marques altre cop pel sender força planer que ens mena al Torrent de la Perdiu, quan el travessem  tot seguit trobem la Font de les Esplugues i uns metres més enllà, ens enfilem per un corriol, a l’esquerra en pocs minuts podem veure el Saltant de la Perdiu (avui baixa sec).

Tornem enrere cap al camí que marxa en pendent suau i en l’itinerari anem trobant diversos rètols que ens indiquen  el nom de les especies que anem trobant, anem marxant per sota dels cingles, més enllà trobem una desviació i deixant el camí de Puig-Arnau, comencem a pujar amb més pendent  i arribem a Cal Pubilló, sense seguir les marques pugem pel dret marges amunt fins arribar a una pista enquitranada, la seguim tombant a l’esquerra i aviat passem per la Font de Sant Joan, uns minuts més endavant trobem una estaca que ens indica que hem d’anar a l’esquerra per seguir el camí de la Roca de Canalda.

Agafem el sender de l’esquerra baixant una mica per creuar el Torrent de la Perdiu per una petita palanca de fusta i tornem a pujar a la carretera L-401 que creuem agafant un sender que va pujant fins a trobar un camí carreter  que deixarem al cap d’una estona, sempre seguint les petites estaques que a vegades costen de veure per l’ l’alçada del fenàs, deixem la pista tombant a l’esquerra baixant pel mig dels prats sense cap mena de traça, creuem el Torrent d’Urdoll i quan arribem a la riera de Canalda la seguim pujant al seu costat fins a trobar una palanca de fusta on la creuem i a l’altra banda hi trobem la Font de Pallerols.

Marxem de la font faldejant la muntanya i al trobar la llera d’un torrent l’anem seguint amunt, sovint sense cap mena de traça i arribem a una pista a La Teuleria, que creuem i seguim de dret per un camí que travessa la Rasa de Comalba, passem per una zona amplia i pedregosa on ens podem guiar per unes fites, les estaques que seguíem les hem deixat a La Teuleria i més amunt a la dreta veiem un sender molt marcat a la nostra dreta que anem a buscar, és un antic camí de ròssec que puja molt dret fins a trobar una desviació a l’esquerra , anem pujant fins a trobar un petit collet, seguint les fites escadusseres que anem trobant, del collet ens enfilem al turonet de l’esquerra on tenim ja unes primeres bones vistes, retornem al collet i marxem amunt cap a la dreta pujant més per intuïció que per convicció fins a treure el cap per la part més oriental de la paret de Canalda.

Aquí tenim una panoràmica que va des del Port del Comte fins al Montsec, passant entre molts d’altres per  la Serra de Busa,el Montseny o Montserrat per no fer una inacabable llista, també podem gaudir del plàcid vol dels voltors, marxem carenejant passant pels Colls i punt més alt de  la Roca de Canalda (1702 m), apartant-nos de la carena anem a trobar una pista que agafarem tombant a l’esquerra i que va descendint amb fort pendent  en algun  tram, això fa que perdem alçada ràpidament, en un punt on la pista es bifurca cal parar atenció ja que pocs metres més avall, seguint la pista principal, marxa un sender cap a l’esquerra que hem d’agafar.

El sender va a buscar, tot baixant, les parets de Canalda, hi arribem al repeu just  a sota de l’Espluga de Gratines, hi passem per sota i per un corriol baixem cap a Ca la Rita, una edificació de dos pisos aprofitant la gram bauma que hi ha, aquí retrobem les estaques petites amb fletxes negres que havíem deixat a La Teuleria i les seguim trobant una bifurcació de seguida, agafem el sender de la dreta que ens porta cap a Canalda, baixa una mica dret i ens porta a travessar la carretera, a l’altra banda el sender continua baixant fins a trobar un camí amb les marques del GR 1,i que primer de pla i després baixant ens retorna a Canalda.

La traça del GPS de la ruta "A peu per Canalda,Salt de la Perdiu,Font de Pallerols,Cap de la Roca de Canalda,Ca la Rita,Canalda"