dilluns, 13 de gener del 2014

Sortim de Cal Rosal travessant el Llobregat pel pont nou d’Ornius, agafem un camí que de seguida deixem per agafar un sender que s’enfila fort cap a les Roques dels Escalirons, el fort pendent, la grava i algun graó fa que s’hagi d’empènyer algun tram, després millora i en podem gaudir damunt de la bici, arribem a una pista que amb algun tram formigonat  i generalment pujant ens porta fins a Berga.

Travessem Berga per anar a buscar la carretera que baixa fins al pont de Pedret on agafem la via verda de Pedret que va baixant a la vora del Llobregat, passem un túnel curt que te la mida justa per no necessitar llum, a l’altre banda passem un pont que travessa el riu i ara seguim avall per la riba dreta, aviat deixem la pista per agafar-ne una que marxa cap a la dreta i que s’enfila fort paral·lel al torrent de Bossons, passem un parell de fonts, la dels Rucs i la de Bossoms, el camí te fors pendents i no para de pujar fins a la collada de Mascaró, a partir d’aquí fins al Mascaró ens queda un curt tram amb pendent suau, bones vistes cap a la Serra de Queralt, Cogulló d’Estela, Roc d’Auró, Rasos de Peguera, Serra d’Ensija.

Del mas enrunat baixem una mica fins a la Collada de la Creu i comencem a pujar per una pista deixant a la dreta la que baixa cap a la riera de la Portella, la pista que seguim, amb força grava grossa, te un primer tram de dures rampes que ens dona una treva curta per tornar a encarar un seguit de tirapits que ens portem a uns plans on veiem al fons Sant Miquel de les Canals, esglesiola romànica,  on hi arribem de pla per un camí gairebé desdibuixat per la gespa, l’entorn es preciós i les vistes amb més alçada que al Mascaró, s’amplien al Cadí, la Serra del Catllaràs i si mirem cap a l’altre cantó el serrat de les Tombes.

Marxem pel camí que hem pujat cap a un quilòmetre fins a una cruïlla on deixem el camí que ens tornaria al mascaró i tombem a l’esquerra fent unes baixades amb forts pendents amb molts còdols que fa baixar amb força tensió, arribem a Corrúbies, un altre casa enrunada, i seguim amb la mateixa tònica fins arribar a la riera de la Portella que travessem a gual, la pista segueix la riba esquerra de la riera sense gaire pendent, la tornem a travessar a gual i seguint amb el mateix pendent,llevat d’un últim repetjó, arribem a Sant Pere de la Portella.

Agafem el camí de la Quar a la Portella, que està enquitranat, i el seguim cap a dos quilòmetres fins que arribem al coll de la Creu de Jovell, acabem la constant pujada i ara el camí es més planer un parell més de quilòmetres per tornar a augmentar-ne el pendent durant un parell més i arribar al coll de la Baumeta , la pista segueix  l’obaga del serrat de les Tombes baixant lleugerament al inici i pujant fins a mig serrat on arribem a uns 1050 metres d’altitud fent el sostre del dia i baixar amb suau pendent a Campdeparets, com que queda al mig d’un coll te vistes esplèndides a banda i banda.

De Campdeparets agafem una pista que baixa molt directe al rec de la Riba, passant per sota el serrat Roig, son uns sis quilometres de baixada rapida, cinc per pista bona i l’últim per pista asfaltada, arribem al cobert del Campament i travessem el rec pel pont del mateix nom i seguint un camí de roderes pugem suaument fins a Olvan, travessem el poble i agafem la carretera que va cap a Cal Rosal que deixem abans d’arribar al coll d’Olvan trencant a l’esquerra per una pista que segueix pujant fins una mica més enllà de la Bauma i comencem a baixar suaument voltejant el serrat del Maquis i passant pel costat de Ferreres on el camí esta enquitranat i baixa fins a tocar la C-16 on fem una llarga marrada per anar a creuar-la per sota  i després per un voral de l’antiga carretera de Berga arribem de pla a Cal Rosal.

La traça del GPS de la ruta "Cal Rosal-Berga-Sant Miquel de les Canals-Sant Pere de la Portella-Campdeparets-Olvan-Cal Rosal"