dissabte, 8 de juny del 2013

Aquest itinerari ens porta des de Santpedor a trobar un dels braçals de la Sèquia de Manresa, la Sèquia del Poal, que porta l’aigua al regadiu del Poal. Sortim de Santpedor cap a l’ermita de Sant Francesc, al arribar-hi trobem una cruïlla i seguim recte per la pista que ens portaria a la BV-4501 davant  del centre de jardineria,  a mig camí però trenquem a la dreta per un camí que segueix planejant i que ens porta a el Rubís.

Trobem el camí que ve de les Torres del Bages i marxa cap a Santpedor , trenquem a l’esquerra cap a les Torres que hi arribem de seguida pel camí planer, al arribar al mas tombem a l’esquerra i la pista, amb forces xaragalls, baixa fins a creuar el Torrent Fondo, gairebé sense aigua, el creuem i després d’una petita pujada el camí marxa amb pendent suau fina arribar a una curta pujada on a mà esquerra  trobem un pont que creua per sobre el sot per on passava la via del ferrocarril Manresa-Suria , ara en desús, veiem que el pont es a més un aqüeducte per on passa la Sèquia del Poal.

Travessem el pontarró i seguim el sender que marxa a mà dreta pel costat de la sèquia, els sender va marxant aigua amunt i que ens porta fins a Pineda de Bages i d’aquí  fent un gir se’n va cap a l’Hostal de l’Arpa , Arribem a un camí ample i tomben a l’esquerre seguint les marques del PR-C 130 de Manresa que ens portaran a la carretera de Santpedor i passant pel voral (cal parar atenció ja que tot i ser ample hi ha molt transit) arribem  al Parc de l’Agulla.

Passem per dins el parc i anem a buscar la Sèquia de Manresa i seguim el sender que va per la vora, entre altres marques hi trobem les blanques i vermelles de GR  (coincideixen el GR 179 i el GR 3), el sender ens porta a passar per Sant Iscle de Bages i una mica més enllà, després d’un curt repetjó, deixem la sèquia i tombant a la dreta passem  per un pont que creua la via, el GR 3 se’n va cap a la dreta i nosaltres trenquem a l’esquerra seguint les marques del GR 179 Ruta del Maquis .

La pista molt bona després duna curta baixada puja suaument fins arribar al Coll de l’Om, on creuem la sèquia i un centenar de metres més enllà agafem una desviació a l’esquerra, és el camí de l’Aubreda  que de pla ens porta als aiguamolls de la Bòbila, just a l’entrada hi ha una font amb aigua de la xarxa, hi entrem i donem un vol fins a la caseta d’observació, un caminet agradable que ens convida  a fer un recorregut ornitoliterari, que consisteix en  vint pilones il·lustrades amb versos d’en Celdoni Fonoll. Sortim dels aiguamolls i seguint les marques del PR-C 131 travessem la via a gual, amb precaució tot hi que hi circulen pocs trens, aquí deixem el GR-179 que se’n va cap al seu inici que és Queralt, entrem a Santpedor.

La traça del GPS de la ruta " A peu per Santpedor, Sant Francesc, Les Torres de Bages, Sèquia del Poal, L’Agulla, GR 179, Santpedor."